Kanał Augustowski jest 200
letnim zabytkiem polskiej kultury technicznej z pierwszej połowy XIX
wieku. Stanowi perłę wśród szlaków wodnych Europy, dlatego remonty
na nim są priorytetem. Tym bardziej, że z roku na rok cieszy się coraz większą
popularnością zarówno wśród turystów, jak i kajakarzy oraz
motorowodniaków. Z jednej strony konieczne są inwestycje na tym
unikalnym zabytku, które poprawiają bezpieczeństwo i jakość żeglugi. Właśnie
taka inwestycja trwa na śluzie Przewięź jednej z najpopularniejszych
na tym kanale.
W
ramach podpisanej umowy będą wymienione górne i dolne wrota śluzy
Przewięź, bo obecne były w złym stanie technicznym. Również będą
wymienione tzw. odbojnice przy awanportach (obszary służące do zatrzymywania
się jednostek pływających przed śluzowaniem) wody górnej
i dolnej od strony wody. Ponadto zostaną wykonane nowe zamknięcia
remontowe tzw. szandory (specjalne urządzenia hydrotechniczne). Ściany
komory śluzy oraz dno zostaną oczyszczone z naniesionych namułów i kamieni.
Będzie wyremontowana tzw. budka strażnicza przy tej śluzie, a także odtworzona
tablica, która upamiętnia budowniczego tej śluzy.
Inwestycja na tym szczególnym 200 letnim Kanale Augustowskim ma na celu
przywrócenie sprawności technicznej śluzy i utrzymanie drożności drogi wodnej
dla żeglugi śródlądowej. Prace na śluzie Przewięź mają potrwać do
końca maja 2024 r., a śluza ma być oddana do użytkowana po
remoncie w połowie czerwca 2024 r. Dawną świetność dwustuletniemu
zabytkowi, przywracają "PGW Wody Polskie", aby
zabytkowa droga wodna utrzymana została w należytym stanie i jednocześnie
dbając, aby skarb inżynierii śródlądowej budowli hydrotechnicznej został
zachowany dla przyszłych pokoleń.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz